22 June 2011

Filmkväll








Ensam tittar jag på svenska filmer som jag hittade på svensk filmdatabas ikväll. Det skulle bli mycket bättre med älsklingen och lite rödvin, men jag trivs iallafall den här mysiga kvällen! Filmer är nog bästa pluggmaterial för mig, eftersom jag inte nästan alls har chanser att kunna lyssna på när svenskar snackar i Japan. Många ord som man inte kan hitta i lexikonet används i filmer, t.ex., "Schysta." Vad betyder det för något?? "Linas kvällsbok" var den som jag tittade på. Den är typ en av typiska svenska teenagers filmer och handlingen är lite rolig och fånig som vanligt. Dock gillar jag färger i filmen!






2 comments:

  1. Schysta betyder fina, häftiga, perfekta. Det används i olika sammanhang.
    Linas kvällsbok har jag läst, såg filmen med men boken är bättre :)

    Johanna här föresten (fromsweden)..från interpals :)

    ReplyDelete
  2. Heeej Johanna :)
    Jaha, nu fattar jag vad det betyder äntligen. Tack!
    Visste inte att filmen var baserade på boken. Ska absolut köpa boken i sep i Sverige!

    ReplyDelete